Codul Administrativ, la un pas de adoptare: Va avea loc o Pesedizarea a Administrației Publice

Uniunea Salvați România avertizează că adoptarea Codului Administrativ, în forma actuală, va oferi coaliției PSD-ALDE o bază legală pentru numiri politice în funcții publice la toate nivelurile. În plus, prin Codul Administrativ se introduc pensii speciale pentru aleșii locali, se instituie un control politic asupra funcționarilor publici, se accentuează opacitatea din activitatea primăriilor și a consiliilor locale, se facilitează înstrăinarea resurselor publice.

„Am semnalat că proiectul de Cod Administrativ este un proiect care face rău României încă de când a apărut. Pentru administrația publică, este ceea ce este acum Casa Poporului pentru România: trece cu buldozerul peste tot ce s-a construit de când am devenit membri ai Uniunii Europene, pune în loc prevederi ce aservesc administrația politicului și ne costă enorm. Nu e nimic în acest Cod care să vină în sprijinul cetățeanului”, a declarat Florina Presadă, senatoare USR, membră în Comisia Specială pentru Codul Administrativ.

Cele mai importante schimbări pe care le va aduce Codul Administrativ:

1. Prin noul Cod Administrativ s-au introdus pensii speciale pentru primari, viceprimari, președinți și vicepreședinți de consilii județene. De ele beneficiază toți cei care au avut aceste funcții din 1992 încoace (și care nu au avut o condamnare pentru fapte de corupție) și se cumulează cu orice tip de pensie stabilită în sistemul public de pensii sau în alt sistem de pensii neintegrat sistemului public. Această pensie specială va fi plătită din bugetul de stat. Pe lângă nedreptatea care se face românilor care plătesc contribuții la diverse sisteme de pensii, public și private, aceste pensii speciale contribuie la deficitul bugetului de stat. USR a fost singurul partid care a formulat amendament de eliminare a acestora și singurul partid care a votat pentru el.

2. Codul Administrativ devine baza legală pentru numiri politice și pentru a răsplăti cu o funcție de demnitate publică pe cei ce slujesc partidul. De la Secretarul General al Guvernului, prefect și subprefect și până la șefii de deconcentrate, aceste poziții devin demnități publice sau permit numirea oricăror persoane pe placul partidului de la guvernare sau al primarului, fără nicio preocupare pentru competență. După ce a trecut de Senat, în Comisia specială de Cod Administrativ, PSD a introdus noi amendamente care transformă funcția de conducere a deconcentratelor, acum ocupată de către funcționari publici: conducătorul va fi „manager, funcție de demnitate publică”. Este o găselniță fără niciun fel de acoperire în legislația curentă, inventată special pentru a putea crea poziții de demnitate publică, dar fără răspunderea aferentă. În urma acestui amendament, vor trebui operate o serie de modificări legislative importante, urmărindu-se numirea politică și salarizarea mai ridicată în acord cu Legea salarizării unitare pentru funcția de subsecretar de stat.

3. Iobăgia funcționarilor publici. Funcționarii publici sunt singurii care răspund pentru legalitatea actelor administrative, astfel că era important pentru decidenții politici să poată scăpa ușor de cei incomozi, fie prin schimbarea naturii anumitor posturi, fie prin reorganizări mai facile de structuri de posturi. Funcția de arhitect-șef nu mai este funcție publică de niciun fel (acum funcție publică specifică de conducere), astfel că primarii pot scăpa de arhitecții-șefi care nu vor să emită avize și autorizații care încalcă legea. În plus, a fost eliminat din Cod articolul care prevedea că funcționarii publici beneficiază de protecția legii atunci când sesizează fapte pe care le consideră nelegale. Totodată, autoritățile și instituțiile publice pot efectua reorganizări de posturi fără a mai fi necesar avizul Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, ca până acum, iar ANFP nu mai are legitimarea procesuală activă pentru a ataca acele acte nelegale în domeniul funcției publice. USR a avut amendamente pentru a remedia toate aceste aspecte.

4. Pe lângă consecințele de sistem descrise mai sus, România riscă în continuare sistarea Programului Operațional Capacitate Administrativă (POCA) și pierderea a jumătate de miliard de euro, așa cum a atras atenția USR și cum a confirmat Comisia Europeană, dacă aceste schimbări la funcția publică rămân în Codul Administrativ. Chiar dacă s-au făcut unele modificări față de varianta adoptată de Senat, rămân în continuare chestiuni ce țin de funcția publică ce pun în pericol proiectele finanțate prin POCA. Dacă România pierde finanțarea europeană, bugetul acestor proiecte va fi suportat din bugetul de stat, ceea ce va contribui la un deficit bugetar și mai mare.

5. Printre schimbările adoptate în cadrul administrației publice locale sunt prevederi care fac ca activitatea autorităților să fie și mai opacă decât era până acum. Nu vor mai fi publicate procese verbale ale ședințelor de consiliu local, ci sinteze ale acestora. Practic, cetățenii nu vor mai ști cine ce a zis exact în ședința de consiliu local. Au eliminat obligația aleșilor locali de a aduce la cunoștința cetățenilor toate faptele și actele administrative ce interesează comunitatea locală.
Primarii nu mai sunt declarați incompatibili în exercitarea calității de persoană fizică autorizată sau de persoană care exploatează o întreprindere individuală sau o întreprindere familială.

6. Deciziile privind patrimoniul – mai puțin vânzarea și cumpărarea – se iau cu o majoritate de 50% +1 din numărul consilierilor în funcție în loc de majoritatea de 2/3 din numărul consilierilor locali și județeni în funcție. USR a fost singurul partid care s-a opus acestei modificări. E un amendament dorit foarte mult de toți primarii care au majorități în consiliile locale și care nu sunt în stare să convingă opoziția de ce e necesară înstrăinarea bunurilor publice (parcuri, piețe etc.). Amendamentul din Cod a fost susținut de primari și președinți de consilii județene de la toate partidele și este similar unui proiect de lege inițiat în 2015 de către Gabriela Firea, actualul primar general al municipiului București.

7. De asemenea, conform Codului Administrativ, procedura de licitație a contractelor de concesiune sau închiriere a bunurilor proprietate publică va fi validă dacă sunt depuse doar 2 oferte valide (nu 3, cum era până acum). Dacă procedura se reia, este necesară doar 1 ofertă validă depusă (și nu 3). USR a fost singurul partid care a formulat amendamente pentru protecția patrimoniului comunităților și a bunurilor proprietate publică și singurul care le-a votat în Comisia specială de Cod Administrativ.

USR s-a opus de la bun început acestui cod și o va face în continuare atât la vot, cât și prin fiecare mijloc constituțional disponibil ulterior.

Când USR va ajunge la guvernare, va elimina pensiile speciale, va aduce transparență și responsabilitate în activitatea primarilor și consiliilor locale. ”Vom da voce cetățenilor, vom proteja proprietatea publică, vom elimina funcțiile de demnitate publică acolo unde e nevoie de profesionalism și vom cheltui în interesul românilor sutele de milioane de euro dați de Uniunea Europeană. Știm ce avem de făcut, o arată sutele de amendamente depuse la Codul Administrativ”, a conchis Florina Presadă, senatoare USR, membră în Comisia specială pentru Codul Administrativ.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *